دانستنی های لازم پیش از بیراهه نوردی

بیراهه رانی ترسی ندارد، ولی هنوز هم بسیاری از کسانی که مبالغ هنگفتی را برای خرید یک 4WD می پردازند، هیچ گاه آن را غیر از روی جاده آسفالته، جای دیگری استفاده نمی کنند. پس اجازه می خواهم تا برخی مهارت های پایه ای را برای اینکه هرکس بتواند به کمک آنها به یک راننده ماهر تبدیل شود، شرح دهم.
 

4WD چیست و نیروی کششی آن در بیراهه چگونه عمل می کند؟
رانش ماشین با چهار چرخ (4WD) در حقیقت یک قسمت از یک کلمه غلط انداز است. اینکه شما یک وسیله نقلیه 4WD دارید، به معنای آن نیست که وقتی جایی گیر می کنید، چهار چرخ ماشین هریک جداگانه بچرخد، زمین را چنگ بزند و به حرکت در آید. «4WD» یا بیراهه رانی، قدرت موتور را بین دیفرانسیل های جلو و عقب تقسیم می کند.
هنگامی که شما از یک تنگه عبور می کنید، چرخهای بیرونی ماشین شما بیشتر از چرخهای داخل آن گذرگاه حرکت می کنند. یک دیفرانسیل استاندارد اجازه می دهد که چرخها آزادانه و مستقل از دیگری با فرستادن قدرت به کمترین سطح ایستایی چرخها حرکت کنند. این حالت روی سنگفرش یا آسفالت یک مزیت خوب است، ولی وقتی اکسل ماشین شما در عمق گل ولای فرو می رود، یا یک تایر ماشین شما کمتر از دیگر تایرها زمین را چنگ می زند (مثلا روی یک تپه سنگلاخی و صخره ای)، دقیقا به معنای آنست که نیرویی که به چرخ وارد می شود، کمترین میزان چنگ زنندگی را دارد و کمتر از حد ایده آل است.
ضرورتا وقتی به نیروی بیشتری برای حرکت نیاز دارید، 4WD همان طور که می دانید، نیرو را دقیقا روی دو چرخ متمرکز می کند (نه یک چرخ) که یک جفت در جلو و جفت دیگر در عقب قرار دارند. برای حرکت یکباره هر چهار چرخ، نیازمند تجهیز ماشین تان به ابزار قفل دیفرانسیل جلو و عقب هستید که باید با یک هزینه سنگین در بازار لوازم یدکی، این کار را انجام دهید که آنهم فقط روی برخی ماشین های جدید امکان پذیر است.
اما نگران نباشید؛ چون این روزها، سیستم کنترل کشش الکترونیکی می تواند همانند یک قفل دیفرانسیل، با گرفتن ترمز و انتقال قدرت به قسمت های دیگر (احتمالا تایرهایی که اصطکاک بیشتری با زمین دارند) سبب کنترل ماشین شود.
 

آرام تا حد امکان و سریع تا حد لازم
دردسر هنگامی شروع می شود که شما سریع رانندگی می کنید؛ زیرا به ماشینتان فشار زیادی را وارد می آورید و با این کار، خطر آسیب زدن به ماشین را وقتی که به چیزی برخورد و با آن تصادف می کنید، افزایش می دهید. تصور کنید که با یک سرعت بالا به یک ماشین دیگر برخورد کنید. اگر در جا متوقف شوید، از روی صندلی به بیرون پرتاب خواهید شد. پس با رانندگی آرام در جاده و توقف درست هنگام تصادف، هم از خود و هم از ماشین تان در کمال آرامش محافظت نمایید. همین عملکرد نیز در موانع بیرون جاده و بیراهه باید وجود داشته باشد. اگر لازم باشد که روی تخته سنگها رانندگی کنید، ولی این کار را با سرعت زیاد انجام دهید و به آنها برخورد کنید، نه تنها احتمالا به وسیله نقلیه خود آسیب می زنید، بلکه ممکن است آن تخته سنگ شما را به همان جایی که از آن آمده اید، پس بزند.
اگر به آرامی به آن تخته سنگ نزدیک شوید، با توقف های کنترل شده می توانید موانع را دور بزنید. نگه داشتن تایرها در اصطکاک با زمین به شما امکان حرکت به جلو را بدون هیچ پیامدی خواهد داد.
به نظر می رسد که لندرور بتواند ایده « تا حد ممکن آرام و تا حد لازم سريع » را به ما بیاموزد و این شعار می تواند یک پیام مفید برای حفظ سلامت شما هنگام بیراهه رانی باشد. گاهی ممکن است در ادامه مسیر، فقط یک تخته سنگ نباشد تا نیازمند بالا رفتن ماهرانه از روی آن باشیم و ممکن است با یک مسیر گل آلود و سراشیبی که باید آن را طی کنیم، مواجه شویم. در چنین وضعیتی، بیش از همه، سریع و ناگهانی، پدال را خواهید گرفت؛ به امید آنکه بهترین نتیجه را به دست بیاورید؛ در حالی که گاهی اوقات واقعا نباید به این روش پیش بروید.
اگر در مسیر شیب تندی قرار بگیرید و چاله هایی پر از گل در اطراف و کناره های این مسیر وجود داشته باشند، مسلما نمی خواهید بین فواصل گودال ها بالا و پایین بیفتید و به اصطلاح پرواز کنید؛ می خواهید؟! برای رسیدن به بالا با سرعت کافی، تکنیک مناسبی وجود دارد، ولی نه آنچنان که نتوانید بایستید و برای گذشتن از مانع بعدی با دیگران تبادل نظر کنید.
بدترین گزینه در وضعیتی که باید سرعت بسیار پایین باشد، آنست که بخواهید برآن بیفزایید؛ زیرا سرعت بسیار بالا اغلب به آسیب دیدن ماشین و گرفتار شدن آن در وضعیت خطرناک منجر می شود.
 

از دنده کمتر ( سنگین ترین دنده) استفاده کنید
بیراهه رانی، ماشین شما را در وضعیتی متفاوت از رانندگی در جاده آسفالته قرار می دهد. در این حالت، نه تنها نیروی کششی کمتری خواهید داشت، بلکه گاه و بی گاه باید بر سنگها و پستی و بلندی ها غلبه کنید. بهترین روش برای گذر از موانع پی در پی و مختلف طبیعی، حرکت با دنده پایین است و اگر ماشین شما جعبه انتقال دو دنده ندارد، باید کمترین دنده ممکن را به کار بگیرید.
بیشتر 4WD های قدیمی و کامیونها، جعبه دنده های انتقال قدرت به دنده های پایین تر را دارند که معمولا با یک اهرم یا سویچ که اغلب در سیستم 4WD سازگار و یکپارچه شده اند، فعال می شوند.
دنده پایین با دومین ست دنده ها کار می کند که قدرت ماشین شما را به RPM های پایین تر تقسیم می کند. وقتی شما در بیراهه هستید، اگر کمترین حد زوزه موتور (حرکت آرام) با مهارت عجین شود، به شما امکان می دهد تا ماشین را به مناطقی ببرید که بدون داشتن دنده کمتر، رفتن به آن مناطق برایتان مثل یک رؤیا نشود.
اگر در حالت مهار سرعت روی شانه خاکی کنار جاده هستید یا گاه و بی گاه از روی چاله هایی عبور می کنید، نیازی به دنده های پایین یا سنگین تر ندارید. فقط وقتی که در شرایط خاص (همچون بالا رفتن از یک تخته سنگ یا شیب یا لبه ها قرار می گیرید و نیازمند کنترل سرعت هستید، به دنده های پایین تر و کمترین حد قدرت کششی احتیاج پیدا می کنید.
اگر ماشین بزرگ، سنگین یا کم شتابی دارید، ممکن است به دنده های کمتر نیاز بیشتری هم پیدا کنید. فراموش نکنید که دنده سنگین فقط برای بالا رفتن از کوه یا رفتن روی موانع نیست و برای پایین آمدن هم کاربرد مؤثری دارد. در فراز و فرودها، می توانید از دنده سنگین و به کمک ترمز و کاهش قدرت موتور استفاده کنید؛ زیرا که از گرم شدن بیش از حد ترمزها جلوگیری و به کنترل بهتر ماشین تان کمک می کند.
 

یک پرسش؛ «سوبارو»ی من دنده سنگین ندارد!
خب شما روی شانس هستید! چونکه هنوز می توانید به مکان هایی که شرح داده شد، بدون دنده سنگین هم بروید؛ زیرا امکانات اساسی مناسبی برای این کار دارید. اگر خود را در وضعیتی ببینید که قدرت ماشین تان به پایان رسیده باشد؛ یعنی توان بیشتری برای طی مسیر نداشته باشد یا به گرفتن بیش از حد ترمز نیازمند شوید، حتما از دنده های کمتر هم استفاده خواهید کرد. اگر ماشین تان به انتقال اتوماتیک مجهز است (دنده اتوماتیک)، دنده «1» یا «L» را انتخاب خواهید کرد و اگر دنده ماشین تان دستی باشد، باید در اولین سنگین ترین) دنده بمانید. بسته به نوع ماشین تان، ممکن است بخواهید سیستم کنترل کشش را خاموش کنید.
برخی متقاطع های برق و الکترونیک، سیستم کنترل کشش جهت دار برای بیراهه رانی دارند که می تواند به ترمز چرخها کمک کند و سایر ماشین ها نیز به سیستم قطع کامل قدرت، هنگامی که چرخش هریک از تایرها حس شود و به هر حال هیچ روشی برای کنترل به شما کمک نکند، مجهزند. با این اوصاف اکنون می توانید قضاوت بهتری نسبت به کارایی ماشین تان هنگام بیراهه رانی داشته باشید.
 

کم کردن فشار درونی لاستیکها
وقتی یک توپ بسکتبال به درستی باد شده باشد، به خوبی هم از روی زمین می جهد. توپ این عکس العمل را به دلیل آنکه فشار بسیاری به داخلش وارد می شود، انجام می دهد که به معنای تماس بسیار اندک و سطحی با زمین و کمانه کردن انرژی فراوان به ورای محل اصابت آن است.
وقتی آن توپ کم باد باشد، خیلی خوب کمانه نمی کند و نمی جهد؛ زیرا بدون فشار کافی، سطح بیشتری از توپ با زمین تماس می گیرد و انرژی را جذب خود می کند؛ بنابراین نیازمند آنست که شما آن را محکم تر بکوبید تا بتوانید همان میزان جهش قبلی را از توپ دریافت کنید.
وقتی در جاده های بیرون شهر رانندگی می کنید، بهتر است تایرهای ماشین شما مانند توپ بسکتبال پرباد باشند که به معنای آنست که آنها به سهولت روی یک سطح صاف و نرم آسفالته می غلتند و نیازمند انرژی کمتری برای حرکتند. وقتی در جاده های بیرون شهر رانندگی می کنید، بهتر است تایرهای ماشین شما مانند توپ بسکتبال پر باد باشند که به معنای آنست که آنها به سهولت روی یک سطح صاف و نرم آسفالته می غلتند و نیازمند انرژی کمتری برای حرکتند.
بدین ترتیب مصرف بنزين اقتصادی تر می شود و کنترل ماشین هم آسان تر است، اما وقتی که در بیراهه و دور از یک جاده آسفالته منظم قرار دارید، فشار زیاد روی تایرها به معنی جهیدن ماشین همانند یک توپ بسکتبال و به مفهوم سواری روی یک زمین ناهموار است.
تایر کم فشار (کم باد) نه تنها سواری بهتری در بیراهه به ما می دهد، بلکه می تواند تاثیرات بیشتری را از انرژی حاصل از ناهمواری زمین جذب خود کند و احتمال گرم شدن بیش از حد تایرها و ماشین را کاهش دهد و دقیقا همانند یک توپ بسکتبال، در فشار کمتر، بیشترین سطح تایر، زمین را لمس می کند. این موضوع به خصوص اگر می خواهید در سطحی نرم از سنگلاخ یا گل و لای رانندگی کنید و هنگامی که می خواهید از محل های صاف تر برانید تا وزن ماشین را تا حد ممکن بین تایرها توزیع کنید، بسیار اهمیت می یابد. تماس بیشترین سطح تایر با زمین به معنای ایجاد بیشترین میزان خودکششی است که می تواند به چنگ زدن بهتر تایرها در سطوح نامناسب و لغزنده کمک کند و وضعیتی از حرکت را به وجود آورد که شما را از گیر کردن در گل و لای برهاند.
نقطه خوب برای شروع بیراهه رانی آنست که تایرها بتوانند تا حدود ۷۰ درصد توصیه شده برای ماشین تان، به کف جاده فشار وارد کنند. عموما این موضوع به معنای آنست که شما هنوز در وضعیت خوبی برای رانندگی در یک مسیر کوتاه و روی جاده آسفالته هستید تا اینکه مجددا آنها را پرباد کنید. دقت کنید که باد تایرها را زیاد خالی نکنید؛ زیرا فشار باید در حدی باشد که بتواند تایرها را روی لبه ها بغلتاند و حرکت دهد که نداشتن حد کافی باد، سبب خاموش شدن ماشین و خرد شدن اعصاب شما خواهد شد.
 

از رانندگی در بیراهه ها نترسید
برخی افراد فکر می کنند نشانه یک بیراهه رانی واقعی آنست که کسی به دیگری خسارت وارد آورد یا با او «نبرد منجر به زخمی شدن» کند. شخصا فکر می کنم این تصور یک ابله دهاتی است که توان رانندگی کردن هم ندارد. وارد آمدن خسارت به ماشین، یکی از دلایلی است که باعث می شود تا مردم فکر خریدن ماشین بیراهه نورد را از سرشان بیرون کنند، اما چنانچه اندکی راجع به موضوع با من حس مشترک داشته باشید و برای آن وقت بگذارید، خواهید دید که آن وضعیت کاملا قابل اجتناب است.
طبیعی نیست که بخواهید هنگام رانندگی با یک ماشین مجهز به انواع تکنیک های رانش و کنترل در شرایط بیراهه، عصبی شوید، اما چنانچه خود را از این موضوع ناراحت یافتید، خب آن را انجام ندهید و فقط در اطراف گشتی بزنید.
بیشتر مردم، پیش از آنکه نهایت قابلیتهای ماشین شان را تجربه کرده باشند، موجودی مهارت هایشان به اتمام می رسد و در این میان، بهترین بیراهه نوردان می دانند که کجا بنشینند که تعادل داشته باشد (یعنی روش میانه را انتخاب و از افراط و تفریط دوری می کنند.) بنابر این فراموش نکنید بنا به گفته یک بیراهه نورد، شما در حد توان خودتان هستید و هرکس آن را بلافاصله به کار می گیرد و هر کس در ماشین خود می تواند دو یا سه چشم دیگر هم داشته باشد.
اگر نگران بروز خسارت و تصادف با یک درخت هستید، چشم دوم را به کار بگیرید. اگر نگران خارج شدن از فاصله ایمن با زمین هستید، می توانید فرد دیگری را برای دقت بیشتر به همراه داشته باشید که به شما بگوید «توقف کن»، پیش از آنکه باعث بروز خسارت شوید.
بیراهه نوردان به این روش «تشخیص» می گویند که معنی آن پیش بینی درست» با اطلاعات مختصر» است و اگر به آنچه گفته شد، اطمینان ندارید، با خود تکرار کنید که «اگر ماشین حرکت نکند، صدمه ای نخواهد دید!»

تاریخ ایجاد:شنبه 31 فروردین 1397
تعداد بازدید: 565
print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی
وارد نمودن کد
ابتدای صفحه